Hamilelikte Egzersiz Neden Önemlidir?

Sağlıklı yaşamın vazgeçilmez bir parçası olan egzersiz, hamilelikte de belli kurallar çerçevesinde uygulanmalıdır. Elbette hamilelik süresince uygulanabilecek egzersizlerin çeşitleri ve uygulama miktarları anneden anneye, dönemden döneme değişiklik gösterir. Anne adayları; profesyonel sporcular, düzenli spor yapanlar, gelişigüzel spor yapanlar, spora hiç vakit ayırmayanlar ve en önemlisi yüksek risk faktörleri taşıyan anne adayları şeklinde çeşitlilik gösterebilir. Dolayısıyla yapılacak egzersizin niteliği de farklılık gösterecektir.

shutterstock_291108158

Egzersizin Önemi

Gebelikte yapacağınız düzenli egzersizlerle;

–  Dolaşım ve solunum sisteminizin daha iyi çalışmasını sağlayacak,

–  Gebeliğe bağlı uykusuzluk, varis, kasılma, bel ağrısı, ödem gibi şikayetlerinizi en aza indirgeyecek,

–  Endorfin salgısının artması ile kilo alımında kontrollü ilerleyecek,

–  Hamilelik süresince öz güven problemi yaşamanızın önüne geçecek, daha dinç hissedecek,

–  Sezaryen doğumu mecbur kılan riskleri azaltacak,

–  Doğum sonrasında toparlanma ve kilo verme süreçlerini kısaltacaksınız.

Bunların yanı sıra, gebelikte egzersiz yapan anne adaylarının bebeklerinde, beyin gelişiminin daha sağlıklı ilerlediğine dair araştırmalar mevcuttur.

En başında da belirttiğimiz gibi, hamilelik döneminde yapılacak egzersizler her anne adayında farklılık göstereceği için, bir uzman kontrolünde egzersiz planı çıkarılmalıdır. Fakat genel olarak, hangi dönemlerde hangi egzersizlerin daha uygun olacağı ile ilgili birkaç not düşmek gerekirse:

–  İlk üç ay hafif tempolu yürüyüşler ve omurgayı güçlendirecek egzersizler, pilates ve yoga egzersizleri;

–  3-6 aylık dönemde yine yürüyüş yapmak, bisiklete binmek, hafif tempolu grup egzersizleri önerilmektedir.

shutterstock_245707444

Hamilelikte yapılan egzersizde önemli bir nokta, bu egzersizlerin düzenli olması gerektiğidir. Bir süre yapıp, bir süre ara verip ardından tekrar başlanılan egzersizlerin faydası yerine zararı olabilir. Bunun yanı sıra egzersizler aşırı uzun soluklu, sizi yoracak ve nefes nefese bırakacak kadar ağır olmamalıdır. 20-30 dakikalık egzersiz setleri uygundur. Aşırı terleme, bitkinlik, çarpıntı durumları söz konusu olduğunda egzersiz bitirilmelidir. Anne adayının egzersiz yapılan süre boyunca 5’er dakikalık kısa molalar vererek dinlenmesi uygundur. Egzersize başlamadan önce, 5 dakikalık yavaş ısınma hareketleri yapmayı ve bitirirken de birden değil yavaş hareketlerle bitirmeyi unutmayın.

Yorum Yap