İnsülin Direnci Nedir?

İnsülin, midenin hemen arkasında bulunan pankreasta üretilip kana salınan bir hormondur. Glukozun (kan şekeri) hücre içine girmesine yardım eder ve kan şekeri seviyesini düzenler. Yemek sonrası kan şekeri seviyesi yükselir. Artan kan şekeri düzeyine yanıt olarak pankreas kan dolaşımına daha fazla insülin salgılar. Böylece glukozun hücre içine girmesi ve yemek sonrası artan kan şekerinin düşürülmesi sağlanır.  Kan şekeri normal düzeye gelince pankreastan insülin salınımı da normal düzeye döner. İnsülin direncinin zaman içinde artmasıyla birlikte pankreas insülin salgısını arttıramaz duruma gelir. Böylece kan şekerinde yükseklik ortaya çıkar.

İnsülin direnci, vücudun yeterince insülin üretebilmesi ancak bu insülini efektif olarak kullanamaması veya belirli miktardaki insüline verilen yanıtın azalması anlamına gelir. İnsülin direnci görülen hastalarda normalde hücreler tarafından kullanılan glukoz kanda birikmeye başlar ve bu durum zamanla tip2 diyabete yol açabilir.

İnsülin direnci ile ilgili önemli noktalardan biri de, bu sorunu yaşayanların büyük çoğunluğunun, sorunun farkında olmamaları ve yıllarca bu problemle yaşamlarını sürdürmeleridir. Bunun yanında, insülin direnci erken dönemde tespit edilebilirse yaşam tarzı ve beslenme alışkanlıklarında yapılacak değişiklik ve düzenlemeler ile tip 2 diyabet önlenebilir veya geciktirilebilir.

İnsülin direncinin belirtileri aşağıdaki gibidir:

  • Kontrolsüz kilo artışı
  • Kilo verememe
  • Sık sık tatlı yeme isteği
  • Sık aralıklarla acıkma
  • Yorgunluk
  • Karaciğer yağlanması
  • Kadınlarda adet düzensizlikleri
  • Bel çevresinde genişleme
  • Kasık, boyun ve koltuk altı bölgelerinde kararmalar

resim2

Polikistik over hastalığı, hipertansiyon, gestasyonel diyabet, yüksek trigliserid ve/veya düşük HDL-kolesterol varlığı, ailede Tip 2 diyabet öyküsü, kalp ve damar hastalıkları öyküsü, insülin direnci için risk faktörleridir.

resim3

Genellikle şeker hastalığının öncüsü olan insülin direncinin tedavisinde öncelikli olarak hayat tarzı değişiklikleri esastır. Düzenli egzersiz, beslenme alışkanlığında gerekli düzenlemeler (yüksek karbonhidrat tüketiminden kaçınılması, yağlı gıdaların tüketiminin kısıtlanması, meyve ve sebze tüketiminin arttırılması ve fazla tuz tüketmekten kaçınılması) ve kilo kontrolü mutlaka uygulanması gerekenler arasındadır.

Yorum Yap