Yaşlılıkta Sağlıklı Beslenme Nasıl Olmalıdır?

Yaşlanmaya bağlı olarak gelişen fizyolojik değişiklikler, fiziksel nedenler, sosyo-ekonomik nedenler, psikolojik nedenler, kronik hastalık veya hastalıklar, ilaç-besin etkileşimi yaşlı bireylerin besin tüketimini etkileyen faktörlerdendir.

Yaygın fizyolojik sorunlar; duyu kayıpları, ağız-diş sağlığının yetersiz olması ve iştahsızlıktır.

Diş kaybı, takma diş kullanma, tükürük salınımındaki azalma nedeniyle çiğneme ve yutma güçlüğü; yaşlının besin tüketimini olumsuz yönde etkileyen fiziksel nedenlerdendir.

Tatlı ve tuzlu tatların algılanmasında kayıplar gelişir. Buna bağlı olarak şekerli ve tuzlu besinlerin tüketim eğilimi artar.

Benzer şekilde koku alma yeteneğindeki azalma, besinin aromasının iştahı uyarıcı özelliğini azaltır. Alzheimer ve Parkinson hastalığı olan yaşlılarda koku alma duyusundaki işlev bozukluğu daha belirgindir. Yine ilaçlar, cerrahi müdahaleler ve çevresel etmenler tat ve koku almadaki kayıplara katkıda bulunmaktadır.

Görme kaybı öğünden hoşlanma durumunu ve besin tüketimini azaltır. Yine görme ve işitme kaybı, sosyal yalıtıma neden olur ve beslenme davranışı etkilenir.

Yaşlı bireylerin, gençlerle aynı besin ögelerine ancak farklı miktarlarda ihtiyaçları vardır. Bazı besin ögelerinin ihtiyacı artarken, bazılarının aynı kalmakta, bazılarının ise azalmaktadır.

Yaşlı bireylerde beslenmede dikkat edilmesi gerekenler;

  • Besin çeşitliliği sağlanmalıdır.
  • Günde en az üç öğünde beslenilmelidir.
  • İdeal vücut ağırlığı ve kas gücü korunmalıdır.
  • Besinler doğru hazırlanmalı, doğru pişirilmeli ve doğru saklanmalıdır.
  • Sebze ve meyveler bol ve çeşitli tüketilmelidir.
  • Ekmek ve diğer tahıllar yeterli miktarda tüketilmelidir.
  • Doymuş yağ tüketimi azaltılmalıdır.
  • Su ve diğer sıvılar yeterli miktarda tüketilmelidir.
  • Posa tüketimi arttırılmalıdır.
  • Kalsiyum içeriği yüksek besinler tüketilmelidir.
  • Tuz ve sodyum tüketimi azaltılmalıdır.
  • Şeker tüketimi azaltılmalıdır.
  • Alkol ve sigara içilmemelidir.

Yorum Yap